-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2642 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

ويژگي هاي يك مسجد جوان پسند كدام است ؟

هدف از آفرينش و خلقت به معناي هدف خالق از خلقت نيست , چون خداوند نقصي ندارد و داشتن هدف و غرض مربوط به مخلوقات است . منظور از هدفِ خلقت و آفرينش , هدفِ فعل خدا است ; يعني هر كاري كه در نظر بگيريم به سوي هدف و كمالي ات و براي آن كمال آفريده شده , اين فعل آفريده شده است كه به آن كمال برسد,نه آن كه فاعل اين كار را كرده است كه به كمال برسد, بلكه براي اين كه فعل به كمال برسد.هر چيزي كه موجودمي شود كمال منتزعي دارد و خلق شده است براي اين كه به كمال خود برسد.(1)

در عالم امكان هر چيزي وجودش از نقص شروع مي شود و مسيرش مسير كمال است , براي اين كه به كمال لايق خود و كمالي كه امكان رسيدن به آن را دارد, برسد. هر كمالي كه در امكان انسان باشد, انسان براي آن كمالات آفريده شده است .

اين بحث اساسي مطرح مي شود كه اصولاً كمال انسان به چيست ؟

تشخيص كمال انسان از كمال هر چيز ديگر دشوارتر و مشكل تر است . از جمله مجهولات انسان , همين مسئله است كه كمال انسان به چيست ؟ كمال اكثر اشياي عالم را مي توانيم تشخيص دهيم , مثلاً ميوه ها در مرحله اي به كمال مي رسند و در آن زمان قابليت استفاده از آنان به بالاترين حدّ مي رسد.(2) اما انسانِ كامل چه تعريف دارد و آيا مي توان اين مطلب را عنوان كرد كه كمال امري نسبي است يا امري مطلق است , منتها مراحل و مراتبي دارد؟

كمال انسان چه به معناي عبادت باشد يا محبت يا زيبايي , در نهايت همه به ايمان بر مي گردد و حقيقت كمال انسان , ايمان است . اسلام به همهء اين ها دعوت كرده است , اما هدف اصلي و نهايي , ايمان است . ايمان از آن جهت واجب است كه پيوند انسان با حق است . پيوند انسان با حق از نظر اسلام كمال است و علم , زيبايي , عدالت و محبت هيچ كدام هدف نيستند, بلكه هدف فقط خدا است . از اين رو عبادت اعلي كه در اوج است , وسيلهء پيوند انسان با خدااست و انسان را با دلدار و محبوبش مرتبط مي كند. وقتي قرآن كريم سخن از نماز به ميان مي آورد, مي فرمايد: .(3) پس ثمرهء عبادت ياد خدا است . ياد خدا عامل طمأنينه است . اگر كسي مطمئن شد, ديگر هراسناك نيست و از هيچ عاملي نمي ترسد: (4)

كمال نهايي انسان نيل به ايماني است كه در پرتو آن جز خدا چيزي نبيند و خواسته اي جز خواستهء خداوندنداشته باشد و به مرحله اي مي رسد كه محبوب خدا شود و محبوب خدا همواره موفق و پيروز خواهد بود.(5)

پيمودن مسير كمال هميشه در يك خظ مستقيم و رو به جلو با موفقيت همراه نيست و انسان ممكن است در اين مسير دچار لغزش و سقوط شود و همانند انساني است كه از جاده و اره مستقيم و آسفالت خارج شده و در بيراهه ومسير خاكي مي رود و در اين مسير گرد و غبار جلوي ديد او را مي گيرد و چه بسا از هدف بسيار دور بماند.

اين انسان هر قدر از مسير كمال بيشتر دور شود, امكان بازگشت به مسير كمال مشكل تر مي شود. اما به اين معنانيست كه نمي تواند به كمال برسد, بلكه هميشه راه بازگشت به مسير اصلي براي او وجود دارد و شخص مي تواند به مسير سعادت و كمال بازگشت بنمايد. نكتهء قابل توجه اين است كه كمال داراي مراتبي است و برخي انسان ها به اوج قلهء كمال ممكن است نايل شوند و برخي ديگر درجات پايين تري از آن را دارا شوند, اما به هر حال راه رسيدن به كمال هميشه وجود دارد و انسان خطاكار و غافل هم مي تواند برگردد و با توبه و عمل صالح در اين مسير مستقيم الهي قرار بگيرد و اين وظيفهء كساني است كه احساس مي كنند به كمال نرسيده اند.

(پـاورقي 1.استاد شهيد مرتضي مطهري , هدف زندگي , ص 6

(پـاورقي 2.همان , ص 50

(پـاورقي 3.طه (20 آيهء 14

(پـاورقي 4.رعد (13 آيهء 28

(پـاورقي 5.آيت ا... عبداللّه جوادي آملي , اسرار عبادات , ص 40

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.